Saturday, April 25, 2020

Sketsa Ummi dan Roman (Bahagian 1)



     "Ummi, kalau kita tak ada pembaris, kita
nak ukur pakai apa?"

     "Pita ukur kan ada," jawab ummi acuh tak acuh. Tangannya laju menyusun bahan mentah di dalam peti ais. Semenjak PKP dilaksanakan dia terpaksa beli bahan masak dalam kuantiti yang banyak untuk mengurangkan kekerapan keluar. Mujur keluarganya kecil, sekali beli bertahan hingga dua tiga minggu.

Roman terdiam. Dia tahu ummi faham apa yang cuba disampaikan. Ummi segera menoleh ke arah anak kecil itu. Selalunya ada saja celoteh membidas jawapannya. Bila senyap maknanya ada yang tak kena. Ummi tergelak kecil melihat muka sememeh Roman. Dia tahu maksud pertanyaan Roman, saja dia memberi jawapan mengusik. Ummi mengangkat tangan, isyarat sekejap. Dipercepatkan larian tangan. Pintu peti ais ditutup.

     "Bila kita dalam hutan atau kita sesat kat mana mana, apa barang pun tak ada. Kalau kita nak ukur apa apa, nak ukur dekat langit sekalipun, kita boleh guna tangan kita," tangan Roman dicapai dan diangkat. Muka Roman masih seperti tadi. Sememeh.

     "Tangan kita ni nampak je macam lopek, guna bila nak makan tapi kalau kita tengok betul betul banyak kegunaan. Allah cipta dengan banyak banyak banyak benda baik yang kita boleh guna" ummi sedar anaknya sedang membesar, memerlukan jawapan sebenar bukannya jawapan mitos. Jawapan yang merangsang pertumbuhan sel otak.

     Masih ramai ibu bapa yang menggunakan alasan atas angin. 'Jangan pergi sana ada hantu', 'jangan makan pilih pilih nanti mak mati' dan sebagainya. Jika diperhatikan alasan 'hantu' lambat laun anak akan terdidik dengan takut pada hantu.

Dapatkan bestseller buku Menerokai Rahsia STEM-A Dalam Al-Quran dengan pengeposan percuma Semenanjung Malaysia di sini

https://www.facebook.com/Buku-Buku-109326537413873//



No comments:

Post a Comment