Saturday, April 25, 2020

Membaca di PNM E-Reader Di Musim Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) dan Ramadhan



     Assalamualaikum dan selamat berpuasa. Harini hari kedua kita berpuasa. Jangan cheat tau. Harini aku nak kongsi dengan anda semua cara guna apps PNM E-Reader, free lagi. Pernah dengar? Tak pernah? Aku pun baru je guna masa PKP fasa satu. Sebab di rumah kebanyakan buku non-fiction dan rasa nak relax sikit dari stress duduk rumah, nak otak berterbangan sekejap dengan buku fiction maka aku pun download apps ni di Play Store dan sekejap je masuk PKP fasa tiga aku dah rasa love sangat duduk rumah dengan malasnya yaa ampun. Tapi okey je kalau majikan panggil kerja. Hahaha.

     Kaedah apps ni pinjam-pulang. Dia akan bagi satu date dan anda haruslah habiskan bacaan sebelum tarikh tersebut. Jika tidak tak sempat bacalah gamaknya. Ohh lupa, tak boleh renew. Sebab ramai lagi orang tunggu queue kat belakang. Jadi seeloknya pinjam satu buku pada satu masa tapi jika anda seorang pembaca yang laju apa salahnya test diri kan. Jenis aku pulak suka baca sambil menyalin terutamanya buku non-fiction plus qoute yang best best jadi aku akan pinjam satu buku dalam satu masa.

     Banyak buku dari Iman Publication, Must Read, Karya Seni, Karangmall, Komrae Buki dan banyak lagi. Setakat ni aku dah baca ebook Terlena Di Salah Syurga, Karma, How Are You, Doktor Sakit, Kitab Perukunan Besar, Khayalan dan terbaru Nabi Lut Melawan LBGT, Nabi Syuaib Melawan Kapitalis dan Kisah-Kisah Lain. Ada dua tiga ebook aku pulangkan tanpa habiskan bacaan sebab tak kena dengan jiwa aku. Anda pula cuba cari yang kena dengan jiwa. Tak semua buku sesuai dengan kita jadi jangan rasa macam teruk sangat kalau tak mampu habiskan. Chill je okeyy.

   Aku ada buat fotografik cara guna PNM E-reader. Fotografik ni apa? Gambar yang ada info/maklumat dan sewaktu dengannya. Aku buat malam dua tiga hari sebelum Ramadhan. Ikut je step yang aku dah susun. Ada orang request aku buat. Kalau tak aku dapat rasakan aura 'rajin' sangat tuuu.









Untuk step 5 (di bawah ni), dari 'Home' nak direct ke 4 Kotak tu anda boleh tekan username. Tak perlu ikut step kat bawah ni. Incase anda tak jumpa username, anda boleh juga guna cara kat bawah. Cuma rasa macam lambat masa sebab banyak sangat jalan nak kena lalu. Ada kawan bookstagram yang bagitahu cara ni. Kalau tak akupun pening kepala nak cari jalan highway.



Langkah seterusnya tak ada masalah. Anda ikut je step tertera.


Fungsi 'My Books'



Cara pulangkan buku
     Setakat ni aku hanya guna apps ni je. Ada kata apps Book Capital pun boleh pinjam. Kalau aku dah try aku bagitahu anda okey. Tapi, kalau anda nak beli ebook anda boleh beli di Play Store Book. Kalau anda pernah dengar e-sentral? Itupun apps beli ebook.

Alright, itu sahaja. Selamat memanfaatkan henfon dan waktu ramadhan anda. Selamat berbuka.

Ummu Roman,
25/4/20 @ 5.04 pm

notakaki: Jika ada sebarang buah fikiran dialu-alukan isi di kotak komen.

No comments:

Post a Comment