Sunday, May 31, 2020

Ulas Buku : Satria-satria Sejati Generasi Baru Karya Hilal Asyraf



Kudapati jalan cerita ada iras kisah Nabi Musa alaihisalam. Lutello tidak dikurniakan anak kerana dia mandul. Bayi yang dijumpai permaisuri diangkat menjadi anak mereka, Ariki. Tanpa disedari Ariki yang dibela sejak kecil adalah bakal perampas takhta yang dimaksudkan oleh ahli nujum. Lutello menyangka musuh sudah habis dihapuskan semasa peperangan agung.

Mengikut @twinnie.read (member bookstagram) total buku siri ini ada 5. 3 di pasaran 2 otw. Aku baca dari kulit ke kulit walaupun hakikatnya hanya menyentuh screen hp. Penulis menukil sambungan hingga 5 kitab kerana realiti hidup nak capai kejayaan hatta dekan pun pelbagai cabaran harus ditempuhi, inikan pula rampasan kuasa (ya dak?).

Biasanya bila baca buku fiksyen aku akan fokus pada ending. Bila dah tahu ending memang aku tak berhajat nak habiskan. Untuk buku ni aku enjoy proses mereka mengumpul bala tentera. Aku suka cara penulis menggarap sifat tawakkal dalam diri setiap watak sehingga memberi kesan pada kita (si pembaca). Lain perkara yang agak menyentuh hati, watak Jilia (betul ke? Sis tak ingat nama) ketika diheret ke penjara, begitu teguh berpegang pada agama yang dianuti Ibu Umeira walaupun amat sedikit hal Islam yang diketahui. Berbeza dengan kita yang mahukan bukti setinggi gunung barulah nak percaya.

Sangat direkemen yang nak baca buku santai tapi deep. Sesuai untuk semua lapisan umur. Gabungan fantasi islamik. Kenapa fantasi - sebab ada ciri avatar - boleh kuasai tanah, angin, air, elektrik, api. Tapi kan, kau orang pernah dengar cakra dalam badan kita? Ops, out of topic. Selamat membaca.

24/30/2020

#romanread #romanbaca #bookstagram #bookstagrammalaysia #malaysiamembaca #bookish #book #read #buku #baca #bacaanmei2020 #satriasatriasejati #generasibaru #hilalasyraf #satriasatriasejatigenerasibaru #bookworm #ulatbuku #booklover #pkp #dudukrumah #bacabuku #mco #malaysiamco #bangsamembaca #bookreview #ulasanbuku #ariki

No comments:

Post a Comment